A jednak będzie filharmonia? Na Nowym Rynku? Na Radziwiu? Przy Kobylińskiego? Na Sobótce?

Właściwie to wielofunkcyjna sala koncertowa. Bez rozgłosu ratusz pracuje nad nią już od kilku miesięcy. Gdzie stanie obiekt o wysokości minimum 20 m? Nad tym głowią się już architekci z naszego miasta.

 

Jedno jest pewne – budynek nie będzie służył wyłącznie Płockiej Orkiestrze Symfonicznej. Gdyby tak było, trudno byłoby go utrzymać, zresztą w czasie od koncertu do koncertu POS stałby pusty. Dlatego filharmonia to nazwa trochę umowna, owszem, będzie służyć orkiestrze, która nie ma swojej siedziby, a występuje w niezbyt do tego przystosowanej sali szkoły muzycznej, ale będą w niej też organizowane gościnne spektakle operowe, operetkowe, musicale, przedstawienia multimedialne, baletowe oraz związane z innymi formami tańca. Sala widowiskowa ma być też wykorzystywana na koncerty muzyki rozrywkowej, choćby pop i jazzu. Ma być tak urządzona, by mogły się w niej odbywać seanse filmowe czy wydarzenia o charakterze kulturalnym i edukacyjnym, a w foyer – wystawy.

 

Widownia ma pomieścić 700 widzów, ale dodatkowo przewidziano również salę kameralną. To oczywiście wstępne zamierzenia. Program funkcjonalny obiektu wykonał szef POS Adam Mieczykowski, ale będzie on mógł ulegać modyfikacjom – na etapie konkursu bądź projektu budowlanego. Gdzie jednak stanie taki budynek?

 

– Zaprosiliśmy płockich architektów, żeby pomogli nam wybrać lokalizację – mówi Aneta Pomianowska-Molak, dyrektorka ratuszowego wydziału rozwoju i polityki gospodarczej miasta. – Podzielili się na grupy i pracowali w nich, zrobili analizy za i przeciw poszczególnym lokalizacjom.

 

Dowiedzieliśmy się, że zaproponowano kilka miejsc, w których mogłaby stanąć filharmonia. To m.in. Nowy Rynek, plac przy Kobylińskiego koło budynku, w którym był Bank Handlowy, Radziwie oraz nabrzeże wiślane na prawym brzegu rzeki. Tu były aż trzy wskazania – np. przy zejściu ze schodów od pomnika Broniewskiego i na Sobótce.

 

– Powstały opracowania, te prace trwają już od pół roku – dodaje Pomianowska-Molak. – Ostatnie spotkanie odbyło się 30 sierpnia, uczestniczyli w nim członkowie Miejskiej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej. No i... szła walka o tę lokalizację.

 

Bo to wcale nie jest prosta sprawa. Budynek musi mieć przynajmniej 20 metrów wysokości, żeby można było uzyskać odpowiedni efekt akustyczny czy pomieścić choćby opuszczane sceny i dekoracje. Trzeba więc brać pod uwagę, jak taka duża budowla wkomponuje się w otoczenie, jak szybko miasto zagospodaruje teren wokół, by nabrał on reprezentacyjnego charakteru. Bo wyobraźmy sobie, że wychodzimy z takiego gmachu i widzimy niskie, niezbyt piękne budynki. No i nie byłoby dobrze, gdyby bryła filharmonii przytłoczyła inne, obecnie dominujące na danym terenie budowle, jak choćby stojący w sąsiedztwie kościół.

 

– Oczywiście bierze się pod uwagę także infrastrukturę, analizy ruchu, możliwości parkowania, po prostu wszystko – wylicza szefowa wydziału. – Od lokalizacji zależy, czy trzeba będzie zbudować parking podziemny, czy nie.

 

Jeszcze w tym roku ratusz chciałby ogłosić konkurs architektoniczny, jego regulamin powstanie w konsultacjach z płockimi architektami. To jeszcze nie jest przesądzone, ale nagrodą może być zlecenie zwycięzcy wykonania projektu budowlanego.

 

– A to kolejny trudny proces, uważamy, że zajmie cały 2018 rok – przyznaje Aneta Pomianowska-Molak. – Najdłużej przy tego typu obiektach schodzi z prawidłowym zaprojektowaniem wnętrz, by osiągnąć właściwą akustykę. Trzeba dobrać odpowiednie materiały, w sposób optymalny określić wysokość sali. Jeździliśmy po Polsce i patrzyliśmy, jak jest to rozwiązane w innych miastach. I np. w filharmonii w Koszalinie...

 

... wnętrze, ściany sali są wyłożone pionowymi niestykającymi się deseczkami. Ale specjalista orzekł, że wpływ na akustykę będzie miał gromadzący się tam kurz, więc zastosowano taki system wentylacji, że tego kurzu w ogóle tam nie ma. Trzeba brać też pod uwagę lokalizację – jeśliby nasza sala miała stanąć np. na nabrzeżu, trzeba uwzględnić drgania, jakie przenoszą pociągi jadące przez most. Jeśli koło kościoła – to dźwięki dzwonów nie mogą być słyszane wewnątrz. Dlatego potrzebna będzie ścisła współpraca ze specjalistami od akustyki.

 

W 2019 r. ratusz chciałby ogłosić przetarg na wykonawstwo i ruszyłaby budowa. Ile to będzie kosztowało? W ratuszu twierdzą, że w Polsce podobne obiekty są budowane za sumy od 30 do 100 mln zł. U nas, z salą na 700 miejsc, celują w 40 mln. Kasę wyłożyłoby samo miasto, oczywiście jeśli radni wyrażą zgodę na wpisanie filharmonii do budżetu.

 

Anna Lewandowska / Gazeta Wyborcza Płock

Foto Cezary Aszkiełowicz / Agencja Gazeta

 Sponsorzy
47. Sezonu Artystycznego

Sala koncertowa

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st.
im. Karola Szymanowskiego w Płocku
ul. Kolegialna 23
09-402 Płock

Zobacz na mapie

Biuro koncertowe

Dariusz Ciesielski - Kierownik
dariusz.ciesielski@orkiestraplock.pl

Anna Gruszczyńska - Kierownik Orkiestry
anna.gruszczynska@orkiestraplock.pl
tel.: +48 603 160 245

Ilona Matusiak
ilona.matusiak@orkiestraplock.pl
tel.: +48 24 364 10 86

Kasa biletowa

Małgorzata Jaworska
ul. Bielska 9/11
(parter, wejście od głównej ulicy)
09-400 Płock
bilety@orkiestraplock.pl
tel. +48 24 364 10 85

Zobacz na mapie

Godziny otwarcia

Poniedziałek 12:00 - 16:00
Wtorek 11:00 - 15:00
Środa 11:00 - 15:00
Czwartek 11:00 - 15:00
Piątek 11:00 - 15:00

 

Regulamin sprzedaży biletów

Miejska instytucja kultury finansowana z budżetu miasta Płocka 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Płocka Orkiestra Symfoniczna  |  Realizacja: Hedea.pl  |  Deklaracja dostępności

FacebookYoutubeBip

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Zobacz szczegółowe informacje jak zarządzać plikami cookies. Polityka plików cookies.