47. sezon artystyczny Płockiej Orkiestry Symfonicznej rozpocznie się już w najbliższą niedzielę, 17 września. W tym dniu płoccy symfonicy najpierw zaproszą najmłodszych melomanów na dwa koncerty z cyklu „Wędrówki po pięciolinii” oraz wieczorny koncert w płockiej Bazylice Katedralnej.
„Wędrówki po pięciolinii”
Płocka Orkiestra Symfoniczna w nowym sezonie artystycznym pragnie kontynuować ulubiony przez dzieci projekt, tym samym planuje organizacje 8 spotkań. Nie zmieniając dotychczasowej formy, wędrówki będą odbywały się w jedną niedzielę każdego miesiąca. Dzieci wraz z opiekunami zasiądą na wygodnych poduszkach i pufach. Na scenie rozłożone będą dywany z postaciami z ulubionych bajek natomiast wokół będą bawić kolorami światła. Na scenie będą stały instrumenty gotowe do koncertu a bezpośredni kontakt z muzykami umożliwi żywą edukacje umuzykalniającą.
Cykl koncertów dla najmłodszych rozpocznie się 17 września. W tym dniu odbędą się dwa koncerty pn. „Zasłyszana melodyjka”, pierwszy o godzinie 10.30, drugi o godzinie 11.30, tradycyjnie w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej przy ulicy Kolegialnej 23. Rozpoczynając nowy sezon koncertowy, płoccy symfonicy pragną przypomnieć dzieciom postać swojego patrona i jego bogaty dorobek twórczy skierowany do najmłodszych melomanów. Nie bez powodu wydarzenie zostało nazwane „Zasłyszana melodyjka”, jest to tytuł utworu Witolda Lutosławskiego, którego imię nosi Płocka Orkiestra Symfoniczna.
Wykonawcami koncertu będą: Marta Ustyniak-Babińska – sopran, Konrad Nowakowski – klarnet, Katarzyna Beresińska – wiolonczela, Artur Pilch – fortepian. Tradycyjnie na scenie nie zabraknie też ulubionej przez dzieci cioci Ady (Adriany Wdziękońskiej).
Na wydarzenie są jeszcze dostępne bilety w cenie 15 zł dla dziecka oraz 20 zł dla osoby dorosłej do nabycia w kasie biletowej POS oraz na: https://www.bilety24.pl/koncert/838-wedrowki-po-pieciolinii-94193?id=515139
Inauguracja 47. sezonu artystycznego POS oraz XXI Międzynarodowy Festiwal Płockie Dni Muzyki Chóralnej
W niedzielny wieczór Płocka Orkiestra Symfoniczna zaprasza wszystkich płocczan do Bazyliki Katedralnej, 17 września o godz. 19:00 na koncert łączący dwie okazje: Inaugurację 47. sezonu artystycznego POS oraz XXI Międzynarodowy Festiwal Płockie Dni Muzyki Chóralnej.
Wraz z Chórem Pueri et Puellae Cantores Plocenses wykonają Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Requiem d-moll jest jednym z najwybitniejszych utworów sakralnych w historii muzyki. Dzieło będące ostatnią, niedokończoną kompozycją Mozarta otacza niezwykła legenda: jego napisanie zlecono w lipcu 1791 roku – listownie i anonimowo. Nieznany zleceniodawca zamówił mszę żałobną, a posłaniec określił próby ustalenia jego tożsamości jako niemożliwe i bezcelowe. Twórca otrzymał z góry honorarium, jakiego żądał; nie określono terminu ukończenia dzieła.
Gdy Mozart komponował Requiem, był już bardzo chory; nie zdołał go ukończyć, choć pracował do ostatnich chwil życia, tocząc wyścig z czasem i sadząc, że pisze requiem na własną śmierć. Dopiero po odejściu kompozytora wyjaśniła się tajemnica: zlecenie pochodziło od hrabiego Franciszka Walsegga zu Stuppach, który stracił żonę i pragnął uczcić jej pamięć podniosłym dziełem.
Mozart pracował nad mszą z przerwami, tworząc jednocześnie opery Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Na prośbę wdowy Konstancji dzieło wykonali jego znajomi kompozytorzy – Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Sűssmayr. Przeprowadzona przez uczonych wnikliwa analiza całości rękopisu dowodzi, że Mozart skomponował w pełni jedynie pierwsze ogniwo mszy: posępny Introitus (Requiem Aeternam) z kontrastującym miękkim solem sopranowym. Dalsze fragmenty, dynamiczne Kyrie i wielowątkowa Sekwencja oraz Ofertorium, pozostały w formie partytury wokalnej. Z Lacrimosa zostało tylko 8 pierwszych taktów skreślonych ręką Mozarta, łącznie z instrumentacją. Sanctus, Benedictus i Agnus Dei – stworzył natomiast uczeń Mozarta Sűssmayr, który podjął się ukończenia całości.
Pierwsze wykonanie Requiem miało miejsce 14 grudnia 1793 r. w posiadłości hrabiego von Walsegga pod Wiedniem. O Agnus Dei – końcowej części Requiem powiedziano: Nie napisał tego Mozart – niech będzie. Ale ten kto to napisał, jest Mozartem.
Podczas wydarzenia wystąpią:
Julia Chętka – sopran
Paulina Banaszczak – alt
Albert Rugieł – tenor
Michał Kędzierski – bas
Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses
Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego
Francesco Bottigliero – dyrygent
Organizatorami wydarzenia są:
Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses
Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego
Stowarzyszenie Przyjaciół Katedralnego Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses
Parafia Katedralna
Patronat honorowy sprawują:
Jego Ekscelencja ks. Szymon Stułkowski Biskup Płocki
Pan Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Pan Andrzej Nowakowski Prezydent Miasta Płocka
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Na koncert obowiązuje wstęp wolny.
„Romantyczna Klasyka”
W piątek, 29 września Płocka Orkiestra Symfoniczna zaprasza na kolejny koncert pn. „Romantyczna Klasyka”, który odbędzie się w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej, o godz. 19:00.
Solistą podczas koncertu będzie jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów, Tomasz Strahl. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne.
Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.
Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski.
Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową zarówno w kraju, jak i za granicą. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.
Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych.
Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”.
Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.
W 2019 r. otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, a w 2020 r. za Album Roku Muzyka Kameralna. W 2020 r. wystąpił w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod batutą Maestro Antoniego Wita.
Wraz z Tomaszem Strahlem wystąpi także Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.
W programie koncertu:
Karol Kurpiński – Uwertura do opery „Ruiny Babilonu”
Robert Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll, op. 129
Franz Schubert – V Symfonia B-dur D 485
Bilety w cenie 40 zł można nabyć w kasie biletowej POS oraz w serwisie Bilety24.pl