Przed nami ostatnie dwa wydarzenia w ramach Letniego Festiwalu Muzycznego Płockiej Orkiestry Symfonicznej: „Sounds Fun”, 2 lipca w Kościele Starokatolickim Mariawitów oraz „Letnie Divertimento”, 4 lipca w Auli im. Kajetana Morykoniego.
W najbliższy piątek, o godzinie 19 wystąpi zespół OCTAVA ensemble w składzie: Karolina Patla, Emilia Pływacz, Agata Flondro, Zuzanna Kowalówka, Tomasz Rogoziński, Błażej Wiliński, Andrzej Zawisza oraz Zygmunt Magiera - kierownictwo artystyczne.
OCTAVA ensemble to oktet wokalny, uznany przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia szybko ustalił swoją wiodącą pozycję wśród polskich zespołów kameralnych. Wielokrotny zwycięzca licznych festiwali i konkursów wokalnych; wśród zdobytych przez zespół nagród nie zabrakło najbardziej prestiżowej nagrody w dziedzinie polskiej chóralistyki Grand Prix 39’ edycji „Legnica Cantat”.
Szerokie zainteresowania artystyczne OCTAVA ensemble, pozwalają zespołowi sięgać po każdego rodzaju muzykę, od twórczości renesansowej po awangardowe koprodukcje z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twin (Europejski Kongres Kultury, Wrocław 2011) albo Portishead i Goldfrapp (inauguracja nowej odsłony Trance na festiwalu Misteria Paschalia). Specjalizację OCTAVA ensemble stanowi jednak muzyka XVI i XVII wieku. Zespół wpisuje się w trend historycznego wykonawstwa muzyki dawnej nagrywając płyty z utworami z przełomu renesansu i baroku (Missa Pulcherrima Pękiela - nominacja do nagrody FRYDERYK 2010, Missa Octava Hasslera – wyróżniona pochwalną recenzją przez brytyjski miesięcznik „Gramophone” - najbardziej liczący się magazyn o muzyce klasycznej na świecie), a także tworząc wyjątkowy projekt AD RADICES MUSICÆ – po raz pierwszy w Polsce przywracając regularne wykonywanie kompozycji polifonicznych we właściwym dla nich kontekście przedsoborowej liturgii. Każdy występ OCTAVA ensemble zyskuje niezwykłą przychylność publiczności i krytyki.
Kierownictwo artystyczne nad zespołem sprawuje Zygmunt Magiera.
SOUNDS FUN - zapowiada się dobra zabawa / to brzmi dobrze.
Tytuł koncertu można przetłumaczyć w dwójnasób. Jednakże niezależnie od tego na którą z opcji się zdecydujemy, zawsze wybierzemy tą właściwą.
SOUND FUN to program, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Gdzie łączą się dwa muzyczne przeciwległe bieguny - muzyka klasyczna z muzyką popularną. Odrębne style i nurty połączone barwą i spójnością czystości brzmienia ludzkiego głosu. Wszystko zupełnie a cappella.
Zwieńczeniem XXIII Letniego Festiwalu Muzycznego będzie „Letnie Divertimento”, 4 lipca o godzinie 19 w Auli Małachowianki. Wystąpi Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją maestro Jacka Brzoznowskiego.
Jacek Brzoznowski, ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Studiował w klasie prof. W. Rajskiego oraz prof. R. J. Delekty. Aktualnie jest uczestnikiem studiów doktoranckich w krakowskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego.
• Zdobył I miejsce w I International Academy and Competition of Orchestra Conducting w Portugali (Estoril, 2020).
• Otrzymał III Nagrodę na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu (2017), a także Nagrodę Orkiestry Kameralnej oraz Nagrodę Specjalną za najciekawszą interpretację partytury współczesnej.
• Wystąpił jako najmłodszy uczestnik w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga.
• Jest finalistą Lanyi International Conducting Competition (Subotica, Serbia, 2021) oraz półfinalistą I European Union Conducting Competition (Pazardżik, Bułgaria, 2018).
Wraz z Cappellą Gedanensis dokonał dwukrotnie nagrań płytowych z kompozycjami i aranżacjami Konstantego Wileńskiego dla „Dziennika bałtyckiego”, a także brał udział w nagraniu realizowanym dla Telewizji Polskiej, w którym solistami byli Alicja Węgorzewska, Placido Domingo Jr., Bogdan Kierejsza i Maciej Miecznikowski.
Dzięki programowi Instytutu Muzyki i Tańca w sezonie 2017/2018 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta w Cappelli Gedanensis. Podczas projektów występował w roli asystenta dyrygenta w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz Warszawskiej Operze Kameralnej. Od 2018 r. nawiązał współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, w której prowadzi spektakle oraz jest zapraszany jako asystent dyrygenta.
Uczestniczył w wielu kursach prowadzonych przez takich dyrygentów jak: Jose Maria Florencio, Alim Shakh, George Tchitchinadze, Nikolay Lalov, Roberto Gianola, Paweł Kotla, Jerzy Salwarowski, Rafał Jacek Delekta. Ponadto występował także m. in. z: Orquestra de Câmara de Cascais e Oeiras (Portugalia), Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestrą Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Kameralną Progress.
W programie koncertu:
R. Twardowski – Koncert staropolski
G. Bacewicz – Divertimento na orkiestrę smyczkową
J. Haydn – Symfonia fis-moll nr 45 „Pożegnalna”
Koncert Staropolski Romualda Twardowskiego stylizowany jest na muzykę wczesnego polskiego baroku. Jak sam autor mówi: “Pisanie utworów stylizowanych jest przyjemnością. Kompozytor wraca do epok, do tych odległych czasów, kiedy wszystko było oczywiste, wszystko leżało jak na dłoni, można było odróżnić co dobre i co złe. Takie czasy jawią się nam dzisiaj jako epoka arkadii, piękna harmonii, spokoju i pewnej muzycznej oczywistości. Pisanie takiej muzyki to rodzaj wytchnienia dla kompozytora”.
Divertimento na orkiestrę smyczkową, skomponowane w 1965 roku, powstało na zamówienie dyrygenta Karola Teutscha. On też wraz z kierowaną przez siebie Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej dokonał jego prawykonania na koncercie 21 listopada 1966 roku w Monachium.
Symfonia fis-moll nr 45 „Pożegnalna”, to jedna z najbardziej znanych symfonii Joseph’a Haydn’a. Jej powstanie wiąże się z postacią księcia Mikołaja Józefa i zwyczajami panującymi na dworze Esterhazych, gdzie Haydn służył, jako kompozytor i szef orkiestry.
Książęca kapela koncertowała latem w ulubionym pałacu księcia Mikołaja w Fertod, zimą zaś wracała do Eisenstadt. Muzycy zatrudnieni w zespole byli dość dobrze opłacani, ale nie mieli prawa sprowadzać do Fertod rodzin, przez co większą część roku byli od nich odcięci.
Kiedy książę jesienią 1772 r. odkładał dzień powrotu do Eisenstadt, zniecierpliwieni muzycy poprosili kompozytora o pomoc. Haydn, który wiele razy wstawiał się za swoimi muzykami u księcia, tym razem postanowił przekonać go pantomimą. W finale symfonii - w trwającym długo adagio, kolejne instrumenty kończyły grę. Muzycy jeden po drugim gasili świece, składali nuty i z instrumentem pod pachą wychodzili. Książę Mikołaj Esterhazy, wielki miłośnik muzyki, docenił tę pięknie ujętą sugestię i następnego dnia pozwolił muzykom opuścić pałac.
"O Symfonii Pożegnalnej mówi się, jako o typowym dziele epoki burzy i naporu, w której emocje po raz pierwszy znajdują tak mocny wyraz w muzyce instrumentalnej" - zauważył krytyk muzyczny Adam Supronowicz.
Przypominamy, że na wszystkie koncerty w ramach XXIII LFM wstęp jest wolny! Więcej informacji o wydarzeniach na www.orkiestraplock.pl