Jeszcze tylko kilka dni dzieli nas od rozpoczęcia XXIII Letniego Festiwalu Muzycznego. Podczas tegorocznej edycji odbędą się 4 koncerty w zabytkowych częściach miasta. Płoccy symfonicy zainaugurują festiwal koncertem pn. „Muzyczne Prawykonania”, podczas którego nastąpi prawykonanie kompozycji na skrzypce i orkiestrę symfoniczną, stworzonej przez Iwonę Kisiel na specjalne zamówienie Płockiej Orkiestry Symfonicznej. Kompozytorka ma w swoim dorobku wiele dzieł muzyki kameralnej, symfonicznej, utwory na orkiestrę smyczkową oraz ponad 20 pieśni na głos i fortepian do wierszy między innymi Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Haliny Poświatowskiej, Jarosława Iwaszkiewicza, Bolesława Leśmiana oraz Zbigniewa Herberta.
27 czerwca o godzinie 19.00 w płockiej bazylice katedralnej rozbrzmiewać będzie prawykonanie dzieła pn. „Koncert „Płocki” na skrzypce i orkiestrę symfoniczną”, stworzonego przez Iwonę Kisiel z udziałem solistki Agnieszki Maruchy na skrzypcach w towarzyszeniu Płockiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Justyny Kwarcińskiej. W repertuarze koncertu nie zabraknie także III Symfonii a-moll „Szkocka” op. 56 Felixa Mendelssohn-Bartholdy’ego.
Iwona Kisiel - kompozytorka, absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Rudzińskiego oraz dyplomowana wiolonczelistka w klasie prof. Mariana Raczaka w PSSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie.
Utwory kompozytorki wykonywane były wielokrotnie m.in. podczas Warszawskich Spotkań Muzycznych, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w warszawskim Planetarium, w Polskiej Akademii Nauk – Pałacu Staszica (koncert monograficzny), na wielu koncertach w ówczesnej Akademii Muzycznej im. F. Chopina.
Jej twórczość znana jest też za granicą – w 2019 r. w Rosji, w Filharmonii Kaliningradzkiej, odbyła się światowa premiera utworu pt. „Plejady” na dwa flety i organy (Agata Kielar Długosz, Łukasz Długosz – flety, Roman Perucki – organy). W lutym 2020 r., w Parlamencie Europejskim w Brukseli, podczas wydarzenia "Zaślubiam Cię…Stulecie powrotu Polski nad Bałtyk" odbyła się światowa premiera Jej najnowszego utworu na dwa flety i fortepian pt. „Once Upon the Sea..”, w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza i Andrzeja Jungiewicza. Utwór trafił też na płytę CD. Polska premiera powyższego utworu, w wersji na dwa flety i klawesyn, odbyła się 11 lipca 2020 r., podczas 24. Międzynarodowego Festiwalu “Nova Muzyka i Architektura w Toruniu, organizowanego przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. 30 lipca 2020 r., podczas koncertu „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy. Oddech i dźwięk”, odbyła się Polska premiera utworu “Love spell” na dwa flety i fortepian. 9 sierpnia 2020 r. odbyła się premiera jej Koncertu „Hollywoodzkiego” na skrzypce i orkiestrę smyczkową. Wykonawcami byli wybitni polscy Artyści - skrzypaczka Agnieszka Marucha oraz Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. 28 sierpnia 2020 r., podczas 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim 2020, miała miejsce premiera utworu pt. „heart-to-heart” na dwa flety, w wykonaniu fantastycznego duetu Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza.
Iwona Kisiel jest także autorką ponad 60 piosenek do słów m. in. Olgi Bończyk (piosenki wydane na płycie O. Bończyk Piąta rano), Asji Łamtiuginy (piosenka "Zdradził mnie" znalazła się w autorskim spektaklu poetki pt. "Zakochaj się na śmierć"), Doroty Czupkiewicz, Wojciecha Darda-Ledzion. Ponadto jest autorką muzyki dla dzieci, w tym dwóch sztuczek teatralnych pt. "Ratuj Raku Szczypacy" (do tekstu Marka Waszkiewicza), „O dobrej Pani Wróżce i Mamie, która nie umiała opowiadać bajek" (do tekstu Krystyny Królikowskiej-Waś) oraz kilku piosenek dla dzieci.
W lutym 2019 r. otrzymała od Prezydenta m.st. Warszawy „Stypendium dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami w m.st. Warszawie na 2019 rok”. Kompozytorka jest kilkukrotną stypendystką Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jest również członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jest obdarzona słuchem absolutnym oraz zdolnością synestezji, w tym chromestezji (słyszenie w kolorach).
Muzykę Iwony Kisiel wyróżnia wypracowany przez lata indywidualny, dźwiękowy język „współczesnej tonalności” oparty na wachlarzu dynamicznych emocji, łączeniu klasyki z jazzem, specyficznych, przyjaznych słuchaczom współbrzmień septymowononowych, które tworzą w jej muzyce intrygujący świat dźwięków nie stroniących od muzyki z początku XX w., ale czerpiący z muzyki współczesnej. Koncert będzie prezentacją neoklasycznego systemu harmonicznego widzianego oczami współczesnej kompozytorki.
Koncert „Płocki” na skrzypce i orkiestrę symfoniczną, to utwór składający się z trzech odrębnych części, zróżnicowanych pod względem charakteru, stylistyki oraz tempa. Jego istotą jest kolaż kilku stylów muzycznych – począwszy od neoromantyzmu, poprzez postimpresjonizm, ekspresjonizm, aż po muzykę współczesną. Oparty na technice polifonicznej i systemie dur-moll, w którym melodia i tonalne współbrzmienia są podstawą, a klasycznie pojęta tonalność przełamywana przez przeróżne zabiegi harmoniczne i wyrafinowane współbrzmienia septymowe, septymowo-nonowe, neoklasyczną harmonię połączoną ze zdobyczami harmonicznymi XXI wieku, które kompozytorka wykorzystuje w swych utworach od lat. W utworze tym, pomijana w dzisiejszych kompozycjach współczesnych tak ważna melodia i harmonia są zarówno podstawą jak i siłą utworu. Jego styl nawiązuje do klimatu muzyki filmowej, a miejscami także do muzyki jazzowej. Orkiestra nie jest jedynie tłem dla solistki, ale raczej równoprawnym partnerem w muzycznym dialogu. Utwór ten aż skrzy się od barw, możliwych dzięki tak bogatej obsadzie orkiestry symfonicznej. Utwór nie stroni od tradycji, ale poprzez umiejętne wykorzystanie kilku stylistyk, nie jest też wtórny, lecz innowacyjny. Fakt nawiązania do tradycji został podkreślony poprzez precyzyjny zapis nutowy partytury oraz głosów orkiestrowych. Przewidywany czas trwania utworu wynosi ok. 25 min.
Kolejnym wydarzeniem w ramach XXIII Letniego Festiwalu Muzycznego będzie „Belcanto w Muzeum” – koncert, który odbędzie się 29 czerwca o godzinie 19 w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Najpiękniejsze pieśni neapolitańskie, utwory musicalowe oraz arie operetkowe zaprezentują muzycy w składzie: Damian Wilma (baryton), Katarzyna Magdziak (I skrzypce), Anna Rzymyszkiewicz (II skrzypce), Marcin Sumliński (altówka), Marek Karwowski (wiolonczela), Adam Wardziak (kontrabas), Monika Polaczek-Przestrzelska (piano).
Kolejne wydarzenie odbędzie się 2 lipca o godzinie 19 w Kościele Starokatolickim Mariawitów. „Sounds Fun” to koncert kameralny z udziałem OCTAVA ensemble - oktetu wokalnego, uznanego przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia, który szybko ustalił swoją wiodącą pozycję wśród polskich zespołów kameralnych. Wielokrotny zwycięzca licznych festiwali i konkursów wokalnych; wśród zdobytych przez zespół nagród nie zabrakło najbardziej prestiżowej nagrody w dziedzinie polskiej chóralistyki Grand Prix 39' edycji "Legnica Cantat".
Zwieńczeniem Letniego Festiwalu Muzycznego będzie „Letnie Divertimento” 4 lipca o godzinie 19 w Auli im. Kajetana Morykoniego. Podczas tego wydarzenia wystąpi Płocka Orkiestra Symfoniczna pod batutą Jacka Brzoznowskiego wykonując takie kompozycje jak: „Koncert staropolski” Romualda Twardowskiego, „Divertimento na orkiestrę smyczkową” Grażyny Bacewicz oraz Symfonię fis-moll nr 45 „Pożegnalną” Joseph’a Haydn’a.
Wstęp na wszystkie koncertu w ramach XXIII Letniego Festiwalu Muzycznego jest darmowy. Przypominamy o obowiązku wypełnieniu oświadczenia, dezynfekcji rąk oraz zakrywania ust i nosa podczas wydarzenia. Więcej informacji w mediach społecznościowych POS oraz na www.orkiestraplock.pl .