W piątkowy wieczór, 14 maja, punktualnie o godzinie 19 na kanale YouTube Płockiej Orkiestry Symfonicznej wyemitujemy dla Państwa archiwalny koncert z cyklu POS kameralnie, który został zarejestrowany 29 maja 2020 roku w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Program koncertu złożony jest z najpopularniejszych hitów operetkowych i operowych wszech czasów. To muzyczna podróż do baśniowej krainy - świata wprost ze snu, pełnego wirujących sukien, pięknych kobiet i flirtujących gentelmenów, do którego zabierze nas sopranistka, Bogumiła Dziel – Wawrowska.

Absolwentka Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2013) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu prof. Jadwigi Rappé (2004). Obecnie doktorantka na macierzystej Uczelni.

Jest laureatką wielu konkursów. W 2002 roku otrzymała II nagrodę oraz Nagrodę Publiczności na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, w roku 2003 wyróżnienie na Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie oraz znalazła się w finale II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej we Wrocławiu. W roku 2006 została wyróżniona na Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, a w 2008 otrzymała III nagrodę oraz Nagrodę Fundacji Czardasz za najlepsze wykonie czardasza podczas III Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.

Umiejętności wokalne doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów: Helena Łazarska (Austria), Ursula Flige (Niemcy), Elisabeth Glauser (Szwajcaria), Urszula Kryger (Polska), Jagna Sokorska Kwika (Niemcy), Joanna Kozłowska (Polska), Zofia Witkowska (Warszawa). Na scenie zadebiutowała jeszcze w czasie studiów, wcielając się w rolę Hrabiny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta. Od tego czasu regularnie występuje w spektaklach teatralnych i galach koncertowych w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Holandia, Luxemburg, Szwajcaria, Francja, Czechy, Dania, Szwecja, Białoruś, Izrael, Palestyna).

Artystka współpracowała z niemalże wszystkimi orkiestrami symfonicznymi w Polsce: Filharmonią Bałtycką, Częstochowską, Krakowską, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Narodową, Warmińsko-Mazurską, Opolską, Podlaską, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Podkarpacką i Świętokrzyską. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Łukaszem Borowiczem, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Manfredem di Crescenzo, Agnieszką Duczmal, Danielem Huppertem, Shlomo Mintzem, Markiem Mosiem, Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, Tadeuszem Wicherkiem, Tadeuszem Kozłowskim.

Występowała na międzynarodowych festiwalach, między innymi: Warszawska Jesień, Muzyka w Katedrze (Kołobrzeg), Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater (Częstochowa), Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej (Wygiełzów-Lipowiec), Letni Festiwal Pieśni i Kompozytorów Polskich (Warszawa), Festiwal Muzyki Dawnej (Zamek Królewski w Warszawie), Festiwal Pasyjny Crucifixus Est... (Warszawa), Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdrój, Festival International de Musique Sion Valais (Szwajcaria), Casa dei Mezzo Music Festival (Grecja), Festival International de Musique de Chambre en Charente (Francja).

W sezonie 2007/2008 wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w spektaklu Epizod z życia Karola Kurpińskiego. W roku 2010 odbyła trasę koncertową z Filharmonią Opolską po Szwajcarii i Francji śpiewając Te Deum A. Dvoraka oraz II Mszę F. Schuberta. W latach 2009-2015 była solistką Teatru Muzycznego w Łodzi.

Kreowała główne role w przedstawieniach: „Cyrulik Sewilski” (Rosina) G. Rossiniego, „Straszny dwór” (Hanna), „Verbum nobile” (Zuzia) S. Moniuszki, „Skrzypek na dachu” (Hudel) J. Bock'a, „Wesoła wdówka” (Hanna Glawary) F. Lehara, „Księżniczka czardasza” (Stasi) E. Kalmana, „Sprzedana narzeczona” (Marzenka) B. Smetany.

Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Istotnym polem działalności artystki jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności pełniąc funkcje: prezesa Fundacji im. Zygmunta Noskowskiego oraz dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne przestrzenie” w Wielkopolsce.
W 2013 roku dzięki dotacji MKiDN we współpracy z Teatrem Muzycznym w Łodzi zrealizowała swój autorski projekt zatytułowany „Pan Lutosławski”. Spektakl ten został uznany za najlepszy projekt skierowany do dzieci w Roku obchodów 100 rocznicy urodzin kompozytora.

Wraz z Bogumiłą Dziel-Wawrowską wystąpią: Katarzyna Magdziak – I skrzypce, Anna Rzymyszkiewicz – II skrzypce, Marcin Sumliński – altówka, Marek Karwowski – wiolonczela oraz Monika Polaczek - Przestrzelska – fortepian; prezentując Państwu kompozycje m.in.: Johanna Straussa, Franza Lehara, czy też Emmericha Kálmána. Kim byli kompozytorzy, których twórczość zaprezentujemy Państwu 14 maja?

Johann Strauss, to austriacki kompozytor, dyrygent i skrzypek. Przedstawiciel tzw. dynastii Straussów. Rozsławiony przez walce taneczne swojego autorstwa, m.in. Nad pięknym modrym Dunajem.

Walc autorstwa Johanna Straussa II został skomponowany w 1867 roku na zamówienie Wiedeńskiego Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego. Po raz pierwszy miał on być wykonany na karnawałowym koncercie Towarzystwa. Strauss, który nigdy przedtem nie komponował na chór, zgodził się pod warunkiem, że słowa powstaną dopiero po powstaniu walca, który zatytułował „Nad pięknym modrym Dunajem”. Tytuł ten nawiązywał do wiersza o Dunaju w Baja na Węgrzech, mieście rodzinnym poety Karla Becka. Później Franz von Gernerth napisał nowy, bardziej oficjalny tekst pieśni. Premierowe wykonanie chóralne w dniu 15 lutego 1867 roku spotkało się z dość chłodnym przyjęciem. Kompozycja zyskała popularność dopiero w wersji instrumentalnej, a pierwsze takie wykonanie miało miejsce 18 lutego 1867 roku, pod dyrekcją samego kompozytora.

Franz Lehár – węgierski kompozytor operetkowy. Jego twórczość operetkowa jest porównywana do twórczości słynnej wiedeńskiej rodziny Straussów (Johann Strauss ojciec, Johann Strauss syn, Josef Strauss). Franciszek Lehár urodził się 30 kwietnia 1870 r. w Komárnie, niewielkim mieście położonym w granicach monarchii austro-węgierskiej. Pierwsze kroki w zakresie edukacji muzycznej stawiał w domu, pod pilnym nadzorem swego ojca. Gdy ukończył 12 lat, rodzina wysłała go na naukę gry na skrzypcach do konserwatorium muzycznego w Pradze, gdzie jednocześnie poszerzał swoje umiejętności kompozytorskie u znanego nauczyciela Fibicha. Całą ostatnią dekadę XIX wieku prowadził własne orkiestry w różnych miastach cesarstwa austro-węgierskiego, w tym w Puli, Trieście, Budapeszcie i Wiedniu. Komponowane przez niego walce i marsze cieszyły się dużą popularnością wśród miłośników muzyki poważnej.

W 1905 r. ogromny sukces i sławę przyniosła Lehárowi operetka Wesoła wdówka, której premiera odbyła się w Wiedniu. Dzięki niej kompozytor zyskał olbrzymią reputację i szacunek, a także środki niezbędne na poświęcenie się w pełni tworzeniu muzyki. W ciągu kolejnych trzech dekad powstało blisko trzydzieści nowych dzieł, które rozsławiły Lehára na całym świecie i uczyniły prawdziwie bogatym. Lekkie i frywolne, a zarazem szybko wpadające w ucho melodie wspaniale oddawały atmosferę Wiednia z początku XX wieku. W 1934 r. muzyk zakończył swą karierę kompozytora, poświęcając czas prowadzeniu wydawnictwa muzycznego.

Lehár był uznanym kompozytorem i muzykiem. Jego dzieła zachwycają szeroką paletą barw muzycznych, a wkład w rozwój opery i operetki jest niezaprzeczalny. Utwory odznaczają się odcieniem ironii i szczególną lotnością, zmieszanymi z nutami nostalgii i wyrafinowania. Lehár był ostatnim wielkim twórcą operetki wiedeńskiej. Oprócz utworów scenicznych pisał również partytury dla filmu, poematy symfoniczne, koncerty na skrzypce, walce i marsze, utwory na fortepian oraz niezliczone piosenki. Do jego najważniejszych dzieł należą: Wesoła wdówka, Hrabia Luksemburg, Cygańska miłość, Paganini, Carewicz i Kraina uśmiechu.

Emmerich Kálmán – węgierski kompozytor operetkowy. Najwybitniejszy obok Lehára, przedstawiciel II operetki wiedeńskiej. Kálmán skomponował szereg przebojów muzycznych, choć nie ustrzegł się też pewnej groteskowości. Operetka wystawiona 21 grudnia 1921 roku odniosła znaczny sukces. Przyniósł on kompozytorowi propozycję napisania kolejnego utworu dla odnowionego Theater an der Wien, którego dyrekcję objął w 1923 roku Hubert Marischka.

Premiera Hrabiny Maricy 28 lutego 1924 roku przyniosła Kálmánowi sukces porównywalny z sukcesem Księżniczki Czardasza. Libretto Brammera i Grünwalda opowiadało historię zubożałego arystokraty, hrabiego Tassila, który chcąc zapewnić swej siostrze odpowiedni do jej pochodzenia start życiowy, został administratorem majątku młodej i bogatej wdowy i po licznych perypetiach ożenił się z nią. Kálmán znowu zachwycił cygańskim temperamentem, witalnością i liryzmem. Tym razem węgierskie rytmy skojarzył z synkopą jazzową.

Podczas koncertu usłyszą Państwo także "Walc Kwiatów" - to ostatni taniec finałowy z baletu "Dziadek Do Orzechów" Piotra Czajkowskiego z 1892 roku, jeden z najpiękniejszych walców w dziejach muzyki.

Utwór ten jest bardzo charakterystyczny, a partia tancerki bardzo trudna. Motywy z baletu Czajkowskiego bardzo często wykorzystywane są współcześnie w popkulturze, przede wszystkim w filmach animowanych, do najpiękniejszych z nich należy "Barbie w Dziadku do orzechów".

„Dziadek do orzechów” to jeden z najsłynniejszych baletów-feeria w 2 aktach. Libretto stworzył Marius Petipa, muzykę skomponował Piotr Czajkowski, zaś choreografia powstała dzięki Lew Iwanowicz Iwanow. Prapremiera odbyła się w Petersburgu w Teatrze Maryjskim 6.12.1892r.

Twórczość kompozytora wywarła silny wpływ na dalszy rozwój muzyki rosyjskiej. Muzyka Czajkowskiego odznaczająca się doskonałością rzemiosła, łączy osiągnięcia zachodniej techniki kompozytorskiej z pierwiastkami narodowymi. Uprawiał przede wszystkim formy muzyki symfonicznej i scenicznej (balety, opery). Twórczość symfoniczna kompozytora jest przykładem połączenia romantycznych założeń programowych z klasycystyczną jasnością formy.

Serdecznie zapraszamy już 14 maja o godzinie 19.00 (dostęp do emisji jest darmowy) na nasz kanał YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCZZyZ3E9UR2MBT4PKizuQSg .

Szczegółowe informacje na temat wydarzenia znajdą Państwo na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

 Sponsorzy
47. Sezonu Artystycznego

Sala koncertowa

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st.
im. Karola Szymanowskiego w Płocku
ul. Kolegialna 23
09-402 Płock

Zobacz na mapie

Biuro koncertowe

Dariusz Ciesielski - Kierownik
dariusz.ciesielski@orkiestraplock.pl

Anna Gruszczyńska - Kierownik Orkiestry
anna.gruszczynska@orkiestraplock.pl
tel.: +48 603 160 245

Ilona Matusiak
ilona.matusiak@orkiestraplock.pl
tel.: +48 24 364 10 86

Kasa biletowa

Małgorzata Jaworska
ul. Bielska 9/11
(parter, wejście od głównej ulicy)
09-400 Płock
bilety@orkiestraplock.pl
tel. +48 24 364 10 85

Zobacz na mapie

Godziny otwarcia

Poniedziałek 12:00 - 16:00
Wtorek 11:00 - 15:00
Środa 11:00 - 15:00
Czwartek 11:00 - 15:00
Piątek 11:00 - 15:00

 

Regulamin sprzedaży biletów

Miejska instytucja kultury finansowana z budżetu miasta Płocka 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Płocka Orkiestra Symfoniczna  |  Realizacja: Hedea.pl  |  Deklaracja dostępności

FacebookYoutubeBip

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Zobacz szczegółowe informacje jak zarządzać plikami cookies. Polityka plików cookies.