Kolejną pozycją w repertuarze Płockiej Orkiestry Symfonicznej jest koncert „Oblicza klasycyzmu” w wykonaniu niezwykle utalentowanej flecistki Jadwigi Kotnowskiej z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą maestro Jana Miłosza Zarzyckiego.
Jadwiga Kotnowska – wybitna flecistka, jest pierwszą polską laureatką ośmiu międzynarodowych konkursów fletowych, m.in.: im. Królowej Zofii w Madrycie, im. Marii Canals w Barcelonie, im. G. B. Viottiego w Vercelli, im. V. Bucchiego w Rzymie i w Bordeaux. Wygrała również konkurs na stanowisko 1 flecisty solo w Royal Flanders Philharmonic Orchestra w Belgii.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Prof. E. Dastych Szwarc, swoje umiejętności doskonaliła u takich mistrzów jak A. Nicolet w Szwajcarii oraz J. P. Rampal i A. Marion we Francji. Jako solistka występowała w salach koncertowych, na całym świecie. W Polsce koncertowała ze wszystkimi wiodącymi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi, takimi jak Orkiestra Symfoniczna i Kameralna Filharmonii Narodowej, czy też Sinfonia Varsovia. Artystka stała się inspiracją do skomponowania specjalnie dla niej dedykowanych koncertów fletowych przez takich kompozytorów jak: M. Górecki, H. Kulenty, M. Ptaszyńska, J. Maksymiuk, D. Przybylski, M. Małecki, K. Dębski, A. Jagodziński, Włodek Pawlik, P. Wróbel, R. Kurdybacha, K. Knittel. Ma na swym koncie liczne światowe oraz polskie prawykonania m.in. jest pierwszą polską wykonawczynią koncertów H. M. Góreckiego oraz K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora. Dokonała licznych nagrań dla radia w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Holandii oraz USA. W swoich projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z wybitnymi muzykami takimi jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Jose Manuel Alban Juarez, Mike Richmond. Artystka prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz kursy mistrzowskie m.in.: w USA, Malezji, Finlandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Royal College of Music w Londynie.
Podczas koncertu usłyszymy uwerturę do opery „Don Giovanni”, KV 527 Wolfganga Amadeusza Mozarta, VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena, a także „Fantazję dla szlachcica” Joaquina Rodrigo w opracowaniu na flet z orkiestrą.
W. A. Mozart – Uwertura do opery „Don Giovanni”, KV 527
Don Giovanni powstał bezpośrednio po sukcesie, jakim była premiera Wesela Figara. Temat słynnego uwodziciela zainteresował Mozarta, mimo prób innych kompozytorów (operę pod tym samym tytułem napisał Giuseppe Gazzaniga). Utwór został napisany na zamówienie opery praskiej przez najlepszego librecistę, z jakim przyszło współpracować Mozartowi, Lorenzo Da Ponte. Opera powstała w rekordowym czasie ośmiu miesięcy (od lutego do października 1787). W wyniku pośpiechu zrezygnowano nawet z uwertury, ale Mozart zyskał kilka dni na jej skomponowanie w wyniku przesunięcia premiery, którego powodem była niedyspozycja śpiewaczki. Praska publiczność przyjęła operę z ogromnym entuzjazmem. Opera opowiada o podbojach miłosnych Don Giovanniego i karze, jaka spotkała rozpustnego uwodziciela. Mimo iż Mozart miał niewiele czasu na skomponowanie uwertury, stworzył dzieło, które z powodzeniem jest wykonywane jako samodzielny utwór. Wolna część nawiązuje do spotkania Don Giovanniego i posągu Komandora na wieczerzy w finale opery, zaś szybka – oddaje komiczny charakter całego utworu.
L. van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92
VII Symfonia A-dur (op. 92) Ludwiga van Beethovena powstawała w latach 1811–1812. Zadedykowana hrabiemu Moritzowi von Friesowi. Premiera odbyła się 8 grudnia 1813 roku w wiedeńskiej Wielkiej Sali Uniwersyteckiej.
VII Symfonia składa się z czterech części:
Poco sostenuto — Vivace
Allegretto
Presto
Allegro con brio
Przez Richarda Wagnera z racji swojego muzycznego klimatu ochrzczona mianem „Apoteozy tańca”. Interpretacja samego Beethovena zawiera odniesienia do bachanaliów: Muzyka jest winem które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspaniałe wino, aby uczynić ludzi duchowo pijanymi.
J. Rodrigo – Fantasia para un gentilhombre (Fantazja dla szlachcica) w oprac. na flet z orkiestrą
„Fantazja dla szlachcica” Joaquina Rodrigo to jeden z trzech utworów, jakie usłyszą w piątek w Sali Koncertowej melomani w ramach koncertu „Oblicza klasycyzmu”. Z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona go na flecie Jadwiga Kotnowska.
To bardzo słoneczny utwór, w którym jest także wiele tęsknoty, tak typowej dla Rodrigo. Dedykowany Adresowi Segovii, hiszpańskiemu gitarzyście, twórcy współczesnej gitary klasycznej.
POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS IM. JERZEGO SEMKOWA
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na artystyczny debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat. Od kwietnia 2009 r. Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 r. Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 Krzysztof Penderecki był honorowym patronatem artystycznym orkiestry. W 2018 r. Orkiestra obchodziła jubileusz dziesięciolecia działalności artystycznej, a podczas koncertu 8 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
Podczas piątkowego koncertu orkiestrą zadyryguje Jan Miłosz Zarzycki, Dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech. W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie. Jest również absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach (1990 r.), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także
otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, następnie odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego.
Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. W 1999 roku został adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, od tego czasu prowadzi też Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne w Szczecinie. W 2004 roku wygrał konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej.
Dyrygował wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Portugalii, Meksyku, Libanie, Hiszpanii, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku osiemnaście nagranych płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a dwie do International Classical Music Awards. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech i w Bułgarii. W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług
dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w roku 2013 – Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę Prezydenta Łomży za szczególne dokonania w dziedzinie kultury (2016). W 2014 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.
Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu już 30 października (piątek) o godzinie 19 w Sali koncertowej PSM w Płocku. Bilety w cenie 30 zł można nabyć w kasie biletowej POS oraz poprzez serwis Bilety24.
Współorganizatorem koncertu jest Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Szanowni Państwo, przypominamy także o warunkach uczestnictwa w koncertach (COVID-19): obowiązek zakrywania ust i nosa, dezynfekcja rąk oraz wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia.