I Litanię Ostrobramską Stanisława Moniuszki oraz utwory Wojciecha Kilara w wykonaniu Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses oraz Płockiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Adama Banaszka usłyszymy podczas koncertu z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Wieczór poświęcony muzyce polskich kompozytorów rozpocznie się 11 listopada godz. 19.00 w sali PSM.
Prawie na finał ustanowionego przez Senat RP z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora znakomitych oper, operetek, mszy, litanii i pieśni Roku Stanisława Moniuszki, płocczanie ponownie usłyszą jego dzieła. W programie koncertu są: uwertura fantastyczna „Bajka” i I Litania Ostrobramska.
„Bajka” powstała w tym samym roku (1848), w którym Stanisław Moniuszko zaprezentował pierwszą dwuaktową wersję opery „Halka”. Utwór nosił pierwotnie tytuł francuski „Opowieść zimowa”. Prapremierę miał jednak wiosną w Wilnie, gdzie kompozytor mieszkał i pracował m.in. jako organista w kościele św. Jana. Uwertura fantastyczna „Bajka”, o bogatej i dynamicznej narracji muzycznej, z melodyjnymi tematami to rzadki przykład kompozycji instrumentalnej Moniuszki.
I Litania Ostrobramska napisana na głosy solowe i chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry lub fortepianu to jedna z czterech, poświęconych Najświętszej Marii Pannie Ostrobramskiej. Kompozytor pisał je w Wilnie w latach 1843-55. I Litania F-dur powstała w 1843 roku. II Litania F-dur – sześć lat później. III Litania e-moll została skomponowana przed 1854 rokiem, a ostatnia (IV Litania C-dur) w roku 1855. Wszystkie mają tekst łaciński. Moniuszko najbardziej cenił III Litanię. Podczas pobytu w Paryżu w 1862 roku dedykował ją Rossiniemu. W podziękowaniu otrzymał serdeczny list: „Panie i kolego kochany, przebiegłem z żywym zajęciem Litanię twej kompozycji, którą mi zaofiarowałeś, szczęśliwy, że mogę ci tu wyrazić szczere moje powinszowanie z powodu dzieła, które godnością stylu i religijną prostotą winno zyskać świetne powodzenie. Gdybym słuchał tylko głosu skromności, wymówiłbym się od zaszczytu dedykacji, która z wartością twojej muzyki zespoli moją miłość własną; ale ta ostatnia jest nieprzepartą, więc przyjmuję dumny z tego koleżeństwa”. (Witold Rudziński, „Stanisław Moniuszko” cz. II, PWM, Kraków 1961).
Oprócz kompozycji Stanisława Moniuszki podczas świątecznego koncertu zabrzmią utwory Wojciecha Kilara: Angelus, Exodus, Victoria na chór mieszany i orkiestrę. Exodus Kilar skomponował w 1981 roku, nawiązując do biblijnej Księgi Wyjścia. Victoria napisana z okazji wizyty papieża Jana Pawła II w Polsce prapremierę miała 20 czerwca 1983 roku w katowickiej katedrze Chrystusa Króla. Angelus (1984 rok) kompozytor dedykował jasnogórskiemu klasztorowi. Te kantaty wykona Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses pod dyrekcją Anny Bramskiej. W partiach solowych usłyszymy: Magdalenę Urbanek (sopran), Dominikę Zembrzycką (alt), Michała Kędzierskiego (bas), Alberta Rugła (tenor).
Kierownik muzyczny i dyrygent Opery Wrocławskiej Adam Banaszak. Adam Banaszak, który poprowadzi Płocką Orkiestrę Symfoniczną ukończył poznańską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marcina Sompolińskiego. W ramach praktyki dyrygenckiej przygotowywał orkiestry do koncertów takich artystów jak: Andrea Bocelli, José Carreras, Montserrat Caballé, Placido Domingo. Współpracował z filharmoniami w Warszawie, Częstochowie, Jeleniej Górze, Opolu oraz m.in. z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Orkiestrą Radiową. W latach 2013-2015 pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W 2017 roku zadebiutował w Operze Wrocławskiej, dyrygując spektakle „Eugeniusza Oniegina”. Tutaj poprowadził premiery „Pchły Szachrajki” M. Małeckiego (reż. A. Seniuk), „Krakowiaków i górali” J. Stefaniego (reż. B. Wiśniewska), „Najdzielniejszego z rycerzy” K. Pendereckiego (reż. T. Cyz). Banaszak założył i dyryguje Orkiestrą l’Autunno, z którą zaprezentował „Księżycowego Pierrota” Schoenberga, „Historię żołnierza” Strawińskiego, polskie prawykonania i liczne wykonania utworów Pärta, Mansuriana, Nono, Rihma, Furrera. Z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrywał kompozycje Karola Kurpińskiego, zaś z Polską Orkiestrą Radiową utwory Jerzego Młodziejowskiego. Od 2019 współpracuje z Wydziałem Wokalnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.
Bilety na koncert kosztują 30 zł. Można je kupić w kasie POS lub na stronie www.bilety24.pl.
Lena Szatkowska / Tygodnik Płocki