Wspaniałą Uwerturę Swaty Polskie oraz inne utwory z mało znanego dorobku Feliksa Nowowiejskiego zagrała w bazylice katedralnej Płocka Orkiestra Symfoniczna. Koncert uczcił 140 rocznicę urodzin kompozytora.
Oprócz zespołu płockich symfoników pod batutą Jakuba Chrenowicza, wzięli w nim udział soliści: Agnieszka Marucha – skrzypce, Anna Gut – klarnet, Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela, Jan Bokszczanin – organy. Fragmenty poematu „Anhelli” Juliusza Słowackiego czytał aktor Jacek Mąka.
Koncerty monograficzne poświęcone jednemu twórcy, na które Płocka Orkiestra Symfoniczna co jakiś czas zaprasza publiczność, charakteryzuje ciekawy dobór repertuaru. Nie inaczej było i tym razem. Spotkanie rozpoczęła uwertura z opery „Legenda Bałtyku”, której kanwą jest podanie o zatopionym grodzie Winecie. Po niej publiczność usłyszała pierwszą z miniatur – „Legendę” na skrzypce i orkiestrę symfoniczną op. 32. Wirtuozowską partię solową wykonała skrzypaczka Agnieszka Marucha. W „Pożegnaniu Ellenai” op. 17 nr 3 smyczkom i klarnecistce Annie Gut towarzyszył aktor Jacek Mąka. Cykl mniejszych utworów zakończyła „Fantazja Polska” na organy solo, w której pojawiają się nawiązania muzyczne do kolęd „Anioł pasterzom mówił” i „Bóg się rodzi”. Kompozycję powstałą przed I wojna światową wykonał prof. UMFC w Warszawie, Jan Bokszczanin. Solo na wiolonczeli w „Fantazji” na tematy z opery Legenda Bałtyku zagrała Olga Łosakiewicz-Marcyniak.
Wieczór zakończyła świetnie wykonana uwertura „Swaty Polskie” za którą w 1903 roku Nowowiejski otrzymał Nagrodę w Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Bonn, ufundowaną przez Ignacego Paderewskiego.
Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Lena Szatkowska / Tygodnik Płocki